Projecte de recerca TrAns

Contenido en el idioma por defecto

xarxa transProjecte d’investigació TrAns
Pla Nacional I+D+i (ref. PSI2012-34780) I.P. Xavier Bornas
Trajectòries complexes de l’ansietat a l’adolescència: cap a una millor predicció de l’aparició dels trastorns d’ansietat.

L’ansietat és un dels problemes psicològics més freqüents tant en infants com en joves i adults. Sabem que els trastorns d’ansietat tendeixen a esdevenir crònics i també que poden interferir en la maduració personal, el rendiment acadèmic o el funcionament familiar.

Per altra banda, l’adolescència és un període crític del desenvolupament caracteritzat per canvis a nivell cerebral, hormonal, emocional, i comportamental. És un període notablement modificable i plàstic en el qual comencen a aparèixer clarament els símptomes que poden acabar desenvolupant un trastorn d’ansietat.

L’objectiu del nostre estudi és observar l’aparició d’aquests símptomes per tal de prevenir el desenvolupament de trastorns psicopatològics. Per aconseguir-ho cal estudiar un conjunt gran d’adolescents i fer-ho durant un període prou llarg. És per això que hem desenvolupat una plataforma de xarxa social que permetrà fer les avaluacions de forma eficient a un gran nombre de participants.

Tres de cada quatre joves espanyols utilitzen a diari les xarxes socials i el percentatge augmenta dia a dia tot i els riscs que poden suposar. Aquests riscs tenen a veure principalment amb el mal ús d'aquestes noves tecnologies i no tant en l'eina en sí, la qual es comença a fer servir a molts estudis com una forma econòmica de recollir informació de grups grans de persones. Els beneficis potencials de les xarxes socials, si s’utilitzen correctament, són molt més que els seus possibles riscs. La xarxa social que nosaltres desenvolupam funciona com les habituals (per exemple Facebook) però és segura, controlada i, si es vol, anònima. Suposa, per tant, una bona forma d’aprendre a usar les xarxes socials que la gran majoria de joves de 12 anys comença a utilitzar.

Per poder dur a terme aquest estudi és imprescindible l’ajuda de centres d’educació secundària. En aquest moment ens estam posant en contacte amb els equips directius de possibles centres col·laboradors per tal de poder-los explicar personalment i amb detall les condicions de participació i els beneficis que pensam que poden obtenir.

Si voleu més informació no dubteu a enviar un missatge a jordi.llabres @ uib.cat

Newsletters